Råd i forbindelse med lavkarbokosthold og vektreduksjon

  • Kutt ned på alkoholforbruket. Kroppen vil alltid prioritere å forbrenne alkohol og dermed stopper fettforbrenningen. Begrens inntaket til 1-2 enheter (et glass) per uke med tørr vin eller usukret brennevin.
  • Vurder karbohydratinntaket ditt. Spiser du for mye karbohydrater? Ved for høyt inntak av karbohydrater vil du stadig vekk stimulere utskillelse av insulin. Dette vil føre til økt fettlagring og redusert fettforbrenning, særlig ved et samtidig høyt inntak av fett. Du kan enten veie den maten som inneholder karbohydrater og føre et lite regnskap eller du kan sjekke urinen med ketostix for ketoner.
    Det kan være lurt å kutte ut alle brødsubstitutter for å redusere karbohydratinntak.
  • Har du hatt god effekt av et strengt lavkarbo-kosthold (< 20g eller ketose) i en periode og vektreduksjonen så har stoppet opp kan du med fordel forbigående øke litt på karbohydratinntaket og dermed stramme inn igjen. Det er ikke uvanlig å ha noen ”platåer” i vektreduksjons-kurven.
  • Vurder mengden mat du spiser. Normalt vil et høyt fettinnhold i kosten øke metthetsfølelsen og etter hvert redusere den mengden mat du spiser, men ikke tenk at mengde er uvesentlig.* Tallerkenmodellen kan være en god pekepinn på hvor mye man kan spise ved ønske om et vekttap. Bruk din egen hånd (fra håndledd til fingertupp) som pekepinn på hvor mye du skal ha av de forskjellige matvarene på tallerkenen. Det bør være en hel hånd med grønnsaker som vokser over jorden. En hel hånd med kjøtt, fisk, fugl eller egg (for eksempel omelett eller eggerøre) og en håndfull (1 dl) fet saus, rømme eller fet røre (eks blomkålmos med rikelig smør og fløte). Du bør kun spise en porsjon til hvert måltid.* Spis frokost, lunsj, middag og evt.et lite kveldsmåltid.
  • Vurder å kutte ut nøtter og kutte ned på meieriprodukter, først og fløte, melk og yoghurt. Laktose (melkesukker) kan gi insulinutskillelse hos enkelte og stoppe fettforbrenningen. Seterrømme og creme frâiche kan man med fordel beholde.
  • Mye stress kan også bremse vektreduksjonen. Et av de viktigste stresshormonene, kortisol, gir økt blodsukker som igjen stimulerer insulinutskillelsen. Fysisk aktivitet og trening kan blant annet redusere nivået av stresshormoner. Noen forteller også om god erfaring med spikermatte

Rådene kommer fra nettmøte med Espen Rostrup på http://lenabeatrice.net fra 10. mars 2011. Hele nettmøtet kan leses her: http://lenabeatrice.net/mat-og-helse/nettmoter/svarene-fra-espen-rostrup/

This entry was posted in Kosthold and tagged , , . Bookmark the permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *