Utdrag av svarene til Dr. Hexeberg del I

1. Hvordan fungerer LCHF i forhold til trening? Jeg kan trene opptil 3-4 timer per dag, MÅ jeg spise karbohydrater da, og eventuelt hvilke?

– Kroppen trenger 30-40 gram karbohydrater hver dag. Det er i hovedsak hjernen som må ha litt sukker. Dersom du spiser 0 gram karbohydrater vil kroppen din lage 30-40 gram hver dag. Det lages av proteiner og litt fra fett. Det går altså an å leve uten å spise karbohydrater. Det er ikke mye karbohydrater de tradisjonelle eskimoene får i seg. Det gjør heller ikke masaiene i Kenya som lever av sine kveg – de spiser kjøtt, melk og blod. Begge disse folkegruppene har mye fysisk aktivitet. Det optimale er sannsynligvis å spise rundt 50 gram karbohydrater hver dag slik at kroppen slipper å gjøre den jobben. Hvis man spiser bare 50 gram karbo fordelt på måltidene er det i prinsippet ikke så viktig hvor de kommer fra (med tanke på blodsukkeret) – men generelt er det jo bedre med grønnsaker, nøtter, bær og frukt enn godterier. Hvis man vanligvis spiser mye karbo og plutselig kutter dem ut, vil mange i løpet av noen dager få ulike symptomer som slapphet, svimmelhet og humørsvingninger. Dette fordi man ikke har mer sukker på lager og fordi man ikke er en god fettforbrenner enda. Det tar tid å venne kroppen til å bli en god fettforbrenner. Vanligvis er man godt tilpasset det nye kostholdet etter en mnd. For å oppnå det maksimale av hva kroppen kan gi (toppidrett) kan det ta 3 måneder. Hvor mye karbohydrater den enkelte trenger under trening varierer og man må prøve seg litt frem. Noen kan trene beinhardt på 20 gram per dag, mens andre føler seg best på 50-100 gram per dag. Anbefaler boken ”Ferryfood” av den svenske skiskytteren Bjørn Ferry som spiser lavkarbo. Har selv bare lest omtale av boken og skal kjøpe den norske versjonen som jeg tror kommer i løpet av våren.

2. Jeg lurer på hva skjer med kroppen hvis jeg fusker med dette kostholdet, for eks. ved et glass vin på fredagskvelden, eller et stykke kake når jeg er bort på besøk? Må jeg være helt nazi eller går det bra med utskeielser en gang i blant?

– Det kommer helt an på hva du vil oppnå med å spise lavkarbo.

Når det gjelder vektreduksjon: Vin inneholder ikke mye karbohydrater, men derimot en del kalorier som ofte kommer på toppen av det du spiser. Ved inntak av alkohol stoppes fettforbrenningen fordi kroppen forbrenner alkohol istedenfor, slik at denne fjernes fra kroppen. Drikker man litt for mye vin er det jo ikke uvanlig at man mister litt av kontrollen slik at man spiser potetgull og peanøtter også. Mange som drikker vin flere dager i helgen merker at de går ned i vekt i uken, legger på seg igjen i helgen og er tilbake til start på mandag. Andre tåler litt vin i helgen og går likevel ned i vekt. Det samme gjelder for små utskeielser med kaker og lignende. Noen går ned i vekt, mens andre må være strenge også i helgene for å oppnå vekttap.

Når det gjelder andre helsefordeler: Mange blir kvitt muskelsmerter, migrene, plager med lavt blodsukker og lignende ved å spise lavkarbo. Ved utskeielser kommer disse plagene ofte tilbake og det motiverer jo for å unngå slike utskeielser – eller ihvertfall la utskeielsene bli minst mulig.

3. Jeg har hørt at det ikke telles kalorier på LCHF, stemmer det? Og i så fall, hva skjer med et eventuelt kalorioverskudd, vil en legge på seg da?

– Ved oppstart LCHF anbefaler jeg å ha fokus på å spise den riktige maten fordi det ofte er nok i seg selv. Mange er dessuten lei av å telle alt de skal spise. Hovedregel på LCHF er å spise når man er sulten og spise seg passe mett. Mellommåltider bør man ta fra egne fettreserver. De fleste klarer dette veldig greit, de lytter til kroppen og spiser når den trenger mat. Dette fører som regel til vektnedgang dersom man er overvektig. Noen småspiser uten å tenke over det, og de har ofte problemer med å redusere vekten. Hvis man ikke går ned i vekt må man altså se litt på porsjonsstørrelsene og spise mindre porsjoner og unngå småspising. Hvis man liker å telle kalorier kan det være en grei øvelse noen dager for å få et overblikk over inntaket. LCHF kost er energirik mat og det betyr at porsjonene må være mindre enn på lavfettkost. Hvis man overhodet ikke spiser karbohydrater tror jeg det er vanskelig å legge på seg. Dette fordi det er grenser for hvor mye vi inntar av en slik kost – det stopper av seg selv. Insulinnivået vil være lavt og insulin er nødvendig for fettlagring. Hvis du spiser skikkelig høyfettkosthold med lite/ingen karbohydrater vil noe fett skilles ut med avføringen (ta en titt i doskålen så vil du se at det flyter fett der).

4.  Jeg lurer på om ikke dette kostholdet er farlig for kolesterolet, siden inntaket av mettet fett er så høyt?

– Nye studier viser at et høyt inntak av mettet fett (Atkins) gir bedre kolesterolverdier enn lavfettkosthold. Noen folkegrupper spiser masse mettet fett og har lave kolesterolverdier. Andre folkegrupper spiser lite mettet fett og har høyere kolesterolverdier. De fleste av mine pasienter som spiser LCHF får bedre kolesterolverdier, men noen få får en betydelig økning i kolesterolet. Hvorvidt dette er negativt er jeg ikke sikker på. Det er mye man ikke vet på dette området. For å få litt andre synspunkter på dette med fett, kolesterol og sykdom anbefaler jeg bøker som ”Fett och kolesterol är hälsosamt! Om gamle och nya kolesterolmyter” av Uffe Ravnskov, ”Det store kolesterolbedraget” av Malcolm Kendrick, ”Good calories, bad calories” av Garry Taubes og ”Matrevolusjonen” av Andreas Eenfeldt.

Jeg er av den mening at et høyt inntak av karbohydrater er skadelig for kroppen og er årsaken til den epidemien vi nå har med overvekt og diabetes. Det mener også endel andre leger og forskere verden rundt.

7. Jeg lurer på hvordan energifordelingen mellom fett, proteiner og karbohydrater bør være hvis jeg ønsker å gå ned i vekt?

– Det er ingen naturlov på hva man skal spise av de forskjellige makronæringsstoffene. Mennesker som lever i og av naturen spiser alt som er spiselig og foretrekker fet mat fordi det gir mye energi i forhold til arbeidet de må utføre for å skaffe maten. Dessuten er fett en nødvendig bestandel i alle celler. Hjernen består av 50 % fett.

Jeg er ikke så opptatt av å telle hele tiden. Ved stor overvekt anbefaler jeg ofte 20 gram karbohydrater, normale mengder proteinrik mat og rikelig med naturlig fett. Man havner da ofte på ca. 75-80 % fett, 4-5 % karbo og resten protein. Den viktigste feilen mange gjør er å skrelle vekk karbohydratene uten å øke inntaket av fett. Fett er mettende og stimulerer fettforbrenningen.

Dette er mat du kan spise mye av, her er det fritt fram

Dette er mat du kan spise litt av

Dette er mat du skal unngå

Utdrag av Svarene til Dr. Hexeberg del I – hentet fra fotballfrue.no – Skrevet 17.03.2011
http://fotballfrue.no/?p=4958

This entry was posted in Kosthold and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *