Utdrag av svarene til Dr. Hexeberg del II

1. Trenger jeg ekstra tilskudd når jeg begynner med LCHF, eller får jeg alt jeg trenger av næringsstoffer gjennom dette kostholdet?

– Du får i prinsippet alt du trenger hvis du spiser et variert LCHF – kosthold. Innledningsvis kan noen trenge mer salter fordi du taper en del væske som drar med seg salter (ta for eks. magnesium, farris, seltin). Men nå er det slik at den maten vi spiser i dag bare inneholder halvparten av vitaminer og mineraler sammenlignet med den maten vi spiste for 50 år siden. Jeg anbefaler derfor generelt en multivitamineraltablett daglig. Alle som bor i Norge trenger dessuten tilskudd av D-vitaminer i vinterhalvåret.

3. Jeg har levd en lavkarbolivsstil siden august, og har opplevd mange fordeler. Men likevel ser jeg ingen forskjell på vekta. Hva kan dette skyldes? En dag har jeg gått ned 2 kilo, men neste dag er disse kommet på igjen. Jeg spiser ikke brød, hvetemel, pasta, potet, sukker, lettprodukter ol.Drikker bare vann og te. Lager mye variert og god mat. Spiser 3 – 4 måltider hver dag. Får i meg mye grønnsaker, lite frukt og en del nøtter. Bruker meierismør og cocosa. Er veldig glad i mørk sjokolade. Tar tilskudd av omega 3, krom, kalsium og magnesium. Svømmer en gang i uken. Jeg skulle gjerne kommet i ketose. Har en ekkel smak i munnen, men det slår ikke ut på ketosestiks. Lurer på om du har noen gode tips?

– Fint at du føler deg vel på denne kosten! Vekten varierer fra dag til dag. Det skyldes ulike mengder vann i kroppen. Spiser du mye salt eller sukker, så binder det vann og vekten øker. Har du en hard treningsøkt kan vekten øke på grunn av vannansamlinger i skadet muskulatur. Har du mens eller eggløsning øker ofte vekten pga. vannansamling. Hvis du er normalvektig (BMI 18,5-25) eller bare lett overvektig, sitter kiloene godt. Kroppen vil ikke kvitte seg med dette fettet som vi naturlig skal ha. Hvis du ikke går ned i vekt må du rett og slett spise mindre mat. Enten færre måltider eller mindre porsjoner. Spis slik at du akkurat holder sulten unna. Det skader ikke å være sulten før måltider heller. Nøtter og sjokolade bør du holde deg unna hvis du ikke går ned i vekt. Mange spiser altfor mye nøtter. Det er sunt med nøtter, men de er veldig energirike og inneholder en del karbohydrater. Spis eventuelt litt av dem som inneholder minst karbo – for eks. valnøtter og paranøtter. Hvis du spiser 20 – 40 gram karbo per dag er du i ketose. Jo lengre du går på lavkarbo, jo flinkere blir du til å bruke ketonlegemer som energi – og da skilles de ikke ut i urinen og stiksen blir ikke positiv.

5. Er det ikke slik at fett, og da spesielt mettet fett, legger seg på innsiden av blodårene slik at de blir tettere og blodgjennomstrømmingen dårligere? Har tidligere hørt at de som spiser mye fett får større fare for blodpropp på grunn av dette? Dette er det som hittil har stoppet meg for å gå over til dette kostholdet.

Jeg har svart en del på dette under spørsmål 4 del I. Fett legger seg ikke på innsiden av blodårene slik du sier. Masaier fra Kenya som jeg nevnte tidligere, er blitt obdusert og man finner åreforkalkning hos dem, men ikke av den typen med innsnevringer av blodårene som man finner hos vestlige mennesker. Masaiene får heller ikke hjerteinfarkt. Når de flytter til Nairobi spiser de mer sukker og mindre fett – får høyere kolesterol og våre vestlige sykdommer, inkludert hjerteinfarkt. Det som starter prosessen med tette blodårer er en skade på innsiden av blodårene. Mest sannsynlig årsak er stress i videste forstand som røyking, psykisk stress, høyt blodsukker og insulin med mer. Det blir en betennelsesreaksjon i området som kan føre til blodpropp. De kolesterolsenkende medisinene (statiner) har sannsynligvis en effekt på karsykdom fordi de også har en betennelseshemmende effekt. De siste par årene er det publisert 3 STORE analyser som ikke viser noen sammenheng mellom inntak av mettet fett og hjerte- og karsykdom. I en studie med 50.000 kvinner som gikk over 8 år, fant man heller ingen reduksjon i antall hjertesyke ved å redusere fettinntaket hos halvparten med 8 prosent. Det er vanskelig å svare på dette med få ord, og det er mye man ikke vet om dette. Anbefaler bøkene som nevnt under svar 4 del I. Dersom det er slik at mettet fett er veldig farlig burde ingen anbefales vektreduksjon. Hvis du reduserer vekten med 20 kilo på 6 måneder har du spist 20 kilo fett. Det er ingen som påstår at det er farlig å redusere vekten hvis man er overvektig, men å spise fett fra dyr er blitt veldig farlig de siste 30 årene. Kroppen lager jo fett av karbohydrater vi ikke har bruk for, hvorfor kan vi ikke heller spise fet mat som holder oss mette, og som i tillegg gjør at vi ikke overspiser pga. svingende blodsukker, søthunger og sult? Det er det samme fettet det er snakk om.

7. Hvordan kan dette kostholdet være sunt for kroppen? Kroppen trenger karbohydrater for å leve, og om kroppen ikke får det, omgjør den proteiner til karbohydrater. Samboeren min har trent seriøst i over 10 år, og han sa at LCHF er noe jeg ikke får lov til å begynne med, nettopp fordi kroppen ikke har godt av det.

– Det er riktig at vi trenger karbohydrater for å leve, men kroppen kan lage de karbohydratene vi trenger selv, som jeg også har skrevet før. Siden kroppen trenger 30 – 40 gram karbohydrater per dag, er det sannsynligvis mest gunstig å spise disse slik at kroppen slipper å gjøre den jobben. Men 30 – 40 gram karbohydrater er ikke mye – det får man raskt i seg ved å spise grønnsaker, nøtter, frø og bær. Anbefaler samboeren din boken Ferryfood, så skifter han kanskje mening om karbohydratenes fortreffelighet ved trening. Fotballspillerne i Odd Grenland og Strømsgodset går alle på lavkarbo – du finner sikkert litt info om dem hvis du googler fotballaget og lavkarbo.

Utdrag av Svarene til Dr. Hexeberg del II – hentet fra fotballfrue.no – Skrevet 21.03.2011
http://fotballfrue.no/?p=5025

 

This entry was posted in Kosthold and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *