Fett betyr ikke fetende!

Solveigs smil har skrevet en god artikkel om LCHF og fett. Hun forklarer at i kombinasjon med sukker og stivelse vil fett være fetende og at dersom du derimot spiser lite karbohydrater, moderat med protein og mye fett vil ikke insulin utskilles i like store mengder, og mindre fett lagres. Artikkelen bør leses av alle som har interesse for LCHF og Lavkarbo.

LCHF står for Low Carb High Fat, noe som betyr lite karbohydrater og mye fett. Fett er som sagt det eneste som ikke påvirker blodsukkeret og derfor heller ikke utskillelsen av insulin. På dette kostholdet produserer man minimalt med insulin, slik at man har et stabilt blodsukker gjennom dagen som oppleves veldig godt og tilfredsstillende. Selv om det heter fett betyr det ikke at det er fetende. Det kan virke fornuftig og intuitivt rett å tro at fett er fetende. Det er jo også rikere på kalorier i forhold til karbohydrater eller protein. Men bevisene for en link mellom fett og fedme er ikke sterke, og lav-fett dietter er, stort sett, ueffektive i forbindelse med vekttap, fordi fettet ofte erstattes med mer karbohydrater.

På et LCHF kosthold er man opptatt av å få i seg nok fett, både fra umettede kilder som avokado, nøtter, kjerner, gode oljer, egg og fet fisk og fra mettet fett fra kjøtt, fløte, smør, rømme og ost. Mat som metter lenge, og man slipper faktisk å få det ulidelige søtsuget, mange opplever dette etter de har kuttet karbohydratene en stund.

For å forstå hvordan det kan være sant at fett ikke er fetende kan det hjelpe å forstå litt om hva som påvirker opphopningen av fett i fettcellene dine. En helt sentral spiller her er hormonet insulin. Dette hormonet predisponerer kroppen for å lagre fett gjennom en rekke mekanismer, inkludert ved å forbedre opptaket av fett i fettcellene (gjennom aktivering av enzymet lipoprotein lipase) og undertrykker av frigjørelsen av fett (ved å hemme enzymet hormon-sensitiv lipase).

Saken er derimot at: fett ikke stimulerer utskillelsen av insulin direkte. Karbohydrater stimulerer utskillelsen masse fordi det brytes ned til glukose, og insulin utskillelse stimuleres som respons på glukosekonsentrasjon i blodet. Proteiner stimulerer også litt, men det er mye mindre enn karbohydrater.  Men spiser man for mye proteiner er det ikke så hensiktsmessig fordi proteiner påvirker blodsukkeret til en viss grad. LCHF består av et balansert kosthold, med en normal mengde protein, godt med fett og de rette karbohydratene i små mengder.

Husk at i kombinasjon med sukker og stivelse vil fett være fetende fordi insulin vil putte fettet inn i fettcellene når energi kommer i overskudd. Spiser du derimot lite karbohydrater, moderat med protein og mye fett vil ikke insulin utskilles i like store mengder, og mindre fett lagres.

Denne gode artikkelen er hentet fra solveigs smil 29.03.2011

This entry was posted in Kosthold and tagged , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *