LCHF på tre minutter

Du kan spise!

Egg i alle former, kokte, stekte, eggerøre, omelett. Så mange du vil – hver dag.

Fisk og skalldyr, All slags fisk. Gjerne fet fisk som makrell og sild er suverene valg. Ikke paner fisken.

OBS! Oppdrettslaks har mer omega 6 enn omega 3, og bør unngås.

Kjøtt, lam, vilt, svin, storfe, bacon, kjøttdeig, medister. Ikke skjær bort det viktige fettet.

Fugl, kylling, kalkun, and, vilt, grillet, stekt i panne, gryte og stekovn. Behold skinnet.

Innmat, lever, nyrer, osv.

Sauser, dressinger, majones, olivenolje, kokosolje (cocosa). Ikke fettfritt eller fettredusert. Bernaisesaus, Hollandaise, les på forpakningen eller lag selv. Det er lett å lagesaus!

Spis når du er sulten, og spis deg mett!

Sjekk varedeklarasjoner!

Slutt å bry deg om kalorier. Det er antall karbohydrater du må sjekke! Under 5 % er ok (5 gram per 100 gram). Finnes det ingen varedeklarasjon – unngå produktet.

Du kan også spise!

Grønnsaker, som vokser over jorda. Kål av alle slag, blomkål, hvitkål, grønnkål, rødkål, asparges, brokkoli, squash, aubergine, oliven, spinat, sopp, agurk, alle slags grønne salater.

Avokado og kokosfett er godt og tillatt.

Med litt mer karbohydrater: Løk, paprika, tomat.

Meieriprodukter, ekte meierismør og setersmør, all slags ost, Philadelphia, Feta, Mozzarella, Cottage Cheese. Ikke geitost og ikke magre oster. Fløte, Creme fraiche, Hmelk, fløte, sukkerfri yoghurt (naturell). Velg alltid de feteste typene.

Om du har vanskeligheter med å gå ned i vekt, kan du begrense meieriprodukter i kosten. Begynnmed å ta bort de magreste variantene.

Unn deg til fest!

Når og om det er fest bestemmer du selv, men vektnedgangen kan kanskje stoppe opp.

Mørk sjokolade: Minst 70 % kakaoinnhold
Alkohol: Tørr vin rød/hvit, whisky, cognac, drinker med sukkerfritt blandevann.
Nøtter: Valnøtter, paranøtter, mandler, macademia
Snacks: Bacongull, baconcrisp (knust fungerer også fint som panering).

Unngå!

I disse produktene er det mye karbohydrater, så kutt ned etter dine forutsetninger og ønskemål. Ønsker du å bedre din helse bør du være forsiktig med disse varene. Hvis du i tillegg ønsker å gå ned i vekt, må du unngå det meste.

Sukker, strøsukker, sukkerbiter, honning, sirup, syltetøy, godterier, sukkerholdig brus, kaker og kjeks. Ikke glem alt sukkeret som er ”gjemt” og som finnes overalt. Sjekk innholdsfortegnelser!

Poteter, rotgrønnsaker, pasta, brød og frokostblandinger; er også sukker, bare i en annen form, også grove- og fullkorns varianter. Potetgull og pommes frites.

Ris, mais, couscous, bulgur; er også sukker.

Margarin! Kunstig fett somer et kjemisk produkt, og inneholder transfett. Bruk ekte meierismør i stedet.

Pølser og blandingsprodukter som inneholder stivelse, potetmel og sukker. Les innholdsfortegnelser – det finnes gode produkter på markedet.

Omega 6-rike matoljer som maisolje, jordnøttolje, soyaolje og solsikkeolje.

Øl, som er flytende brød!

Frukt, inneholder bare sukker og vann. Tørketfrukt er derfor konsentrert sukker. Bær er bedre – bringebær har minst karbohydrater.

Last ned flyer her: LCHF på tre minutter

This entry was posted in Kosthold and tagged , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

2 Responses to LCHF på tre minutter

  1. M says:

    Hva når man har kronisk magekatarr/magesår og har fått streng beskjed om å ikke spise fet mat? Har prøvd å fortsette med lavkarbo, men det blir vanskelig fordi tilstanden forverres av fet mat…Kan ikke bare spise proteiner heller?

    • Marita says:

      Du bør uansett konferere med legen din om en eventuell kostomlegging.
      Hvis du ikke når fram ville jeg kontaktet lege Sofie Hexeberg eller en annen lavkarbo-vennlige leger for å høre med dem først, og som kan følge deg opp underveis.

      Er årsaken til mageproblemene dine for mye magesyre, kan det være at dette kan reduseres ved kostomlegging. Forsøk å kutte ut korn, gjær (som uansett ikke hører hjemme i et lchf-kosthold) og kanskje også melkeprodukter som kan irritere slimhinnene dine. Kanskje en mer paleo-vennlig tilnærming er mer riktig for deg?
      Gi det minst 1-2 uker og se om det kan hjelpe.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *