Sunn mat – 10 enkle tips

Et veldig bra innlegg hos Freshforlife! En kjempefin blogg om kosthold og trening, sjekk den ut!

Hva er sunn mat?
Dette er et spørsmål jeg ofte får av de jeg kostholdsveileder. Og jeg skjønner godt folk lurer. På den ene siden (staten) får vi beskjed om å spise masse grove kornprodukter men holde seg unna fett. Og på den andre siden (de litt mer radikale lavkarboentusiastene) får vi beskjed om å spise masse fett og helst ingen karbohydrater.
Er mat med mye kalorier usunt? Eller er det bare fetende? Eller ingen av delene?

Jeg mener ikke at man må følge en spesiell “diett” for å kunne spise sunt. For de aller fleste er det små endringer som skal til for å få kostholdet sunnere. Her er noen enkle tips til en sunnere hverdag.

1. Stek i meierismør, ikke planteoljer. Dersom du fortsatt vil steke i planteoljer vil rapsolje være det beste alternativet. Olivenolje egner seg ikke til steking, men kan fungere fint til baking. Det som skjer når man bruker høy varme på oljer er at de blir ustabile og vil ikke lengre være bra for kroppen din. Etter min mening bør oljer være ekstra virgin og brukes i kalde retter eller i matlaging som ikke har så høy temperatur som steking.
Meierismør er laget av fløte og er veldig godt egent til å steke i. Ikke bare er den stabil, men det gir også en utrolig god smak på maten i tillegg til at det er billigere enn oljene.

2. Steker du maten ofte? Mariner kjøttet for å begrense de giftige stoffene som dannes ved steking. Du kan marinere kjøttet lenge, eller du kan holde deg til 1 time. Jo lengre det ligger jo bedre og mørere blir det.
Jeg bruker friske urter (timian, estragon, mynte, koriander osv), olivenolje, hvitløk osv. Ikke bruk salt for det tørker ut kjøttet. Du kan heller bruke det når du har stekt maten.
Om du vil lese mer om dette finner du det her.

3. Begrens bruken av fastfood og “ferdigposer”. Du vil bli overrasket når du oppdager hvor raskt det er å lage tomatsuppen eller lasagnen selv.  Søk på nettet, let her i bloggen og bruk kokebøker for inspirasjon.
“Ferdigposer” er som oftest fulle av skjult sukker, salt og ellers tilsetningsstoffer som vi i liten grad har bruk for i kroppen vår. Knorr er en av merkene som faktisk har tatt tak i dette. De har mange ok produkter, som jeg ikke vil anbefale daglig, men som fint kan brukes en gang i blant.
Eller er jo Jacobs utvalgte er flott merke. De bruker lite tilsetningsstoffer i sine produkter.

4. Kutt ut hvetemel eller reduser bruken kraftig. Vi vet at hvitt mel ikke er bra for kroppen vår. Det er ingenting i det melet som kroppen vår kan benytte seg av, og til daglig bruk er det jo veldig greit å kunne fore kroppen med det som faktisk gir noe. Har du hørt om tomme kalorier? Hvetemel er et fint eksempel på det. Du gir kroppen kalorier som den kan lagre som fett, men du gir den ikke noe vitaminer eller mineraler som kan gjøre nytte. Når kroppen ikke gjennkjenner et stoff blir den forvirret og må “låne” vitaminer fra andre steder i kroppen sånn at den får nyttiggjort seg det stoffet.
Dersom du ønsker å bruke mel er grove mel- og kornprodukter å anbefale. Bygg, spelt og min favoritt havre. I tillegg finner du mange gode “melerstatninger”. Feks quinoamel, bokhvetemel osv.

5. Bytt ut vanlig sukker (farrin) med alternativ søtningsstoff. Sukkerbruken til hverdags kan garantert reduseres. Prøv sukrin, xylitol, stevia, yaconsirup osv. Surkin har de fleste hørt om, men må bare få sagt at det er nok av de fineste søtningsstoffene for de fleste. Det gir ingen blodsukkerstigning. Xylitol er også greit, men jeg holder en knapp på sukrin.
Sukker er en energityv, og oppfører seg på samme måte i kroppen som hvetemel. Kroppen liker ikke raffinerte produkter.

6. Bytt ut brusen med farris bris, vann med sitro/bringebær/agurk osv. Selv om du drikker sukkerfri brus vil jeg anbefale å bytte den ut. Sukkerfri brus inneholder søtningsstoffer som aspartam, acesulfam, sucralose osv. Det er jo delte meninger om disse kunstige søtningsstoffene, og hva man skal stole på er vanskelig å vite. I følge forskning kan man visst gå ut i fra at aspartam øker insulinutskillelsen i kroppen, ikke blodsukkeret men insulinutskillelsen. For mye insulin i kroppen er ikke bra. I tillegg har det vært spekulert i at kunstig søtning kan være kreftfremkallende. Jeg skal ikke komme med noe fasitsvar på dette, det får forskerne ta seg av ;)

7. Hverdagskos? Så klart man skal ha lov å kose seg i hverdagen også. Det er jo kjempeviktig. Men dersom den kosen er en plate melkesjokolade hver dag… Da virker det mot sin hensikt. For mye sukker gjør deg slapp og trøtt og irritert osv osv.
Men bytter du melkesjokoladen ut med mørk sjokolade. Fra 70 til 85%. Mange må venne seg til de litt mørkere sjokoladene, for de er mer bitter enn de som er fulle av sjokolade. Når du får mer sansen for bitter kommer du til å elske disse. Selv spiser jeg litt mørk sjokolade hver dag ca.
Har du lyst på kake på en mandag? Bak ei kake med mandelmel, bakepro, eggehvitter og sukrin. Til helga kan du bake kake med sukker og hvetemel.

8. Åsså var det dette brødet da? Er det sunt, er det ikke sunt? Kanskje det er livsfarlig? Det er faktisk utrolig stor forskjell på hjemmelagd brød og kjøpebrød.  Utrolig hvor mye tull de putter i disse kjøpebrødene. Grove er det få som er. Selv om brødet er mørkt vil ikke det si at det er grovt. Malt er ofte brukt for å få det mørkt. Dersom du baker brød selv er det bedre. Da kan du velge å ha i grove mel- og kornsorter. Kanskje kan du begrense bruken av hvetemel. Bruke nøtter og før og kanskje spirer? Du kan også kjøpe Ezekielbrød på helsekost. Bakt over flere dager, med spelt og bønnespirer. Kjempegodt og sunnere enn det vanlige brødet på butikken.

9. 5 om dagen! Jeg er ikke av de som sier at frukt er farlig. Det er så mye annet dårlig man kan spise i stede for.. 5 om dagen vil si 3 grønnsaker og 2 frukt. Jeg synes man skal spise mye mer enn 3 grønnsaksporsjoner på en dag. Spis så mye grønnsaker du klarer! Frukt er faktisk også godt å ha sammen med grønnsakene til middag. Jeg bruker ofte eple til fisk og kylling. Kjempegodt.

10. Kaloririk mat er ikke farlig. Jeg hører ofte at folk sier de ikke kan spise nøtter, for det er så mye kalorier i de. Men kroppen skal jo ha kalorier. Det gjelder bare å velge fra riktige kilder og nøtter er bra! Du får i deg både vitaminer, mineraler, proteiner og fett. Bruke det som snacks, mellommåltid eller sammen med middagen. Mye kalorier vil ikke automatisk si usunt. Mye kalorier i ei kake er hakke verre enn mye kalorier i nøtter ;)

This entry was posted in Kosthold and tagged , , , , . Bookmark the permalink.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *